NOVEL

Himpunan Novel Sri Diah

Friday, August 13, 2004

Terima Kasih BRO RONN

Topik: Hello! Jangan Ada Dusta Tuesday, August 10, 2004

DI CELAH-CELAH kesibukan menyiapkan beberapa projek baru, aku sempatkan waktu untuk membaca novel Jangan Ada Dusta karya sis Sri Diah. Tatkala menerima buku tersebut, seperti lazimnya, yang menjadi tumpuan utama aku ialah sampul depan dan belakang. Setelah puas, barulah aku selak, isi di dalam.

Jenis huruf/font yang diguna merupakan salah satu tarikan bagi aku. Jumlah bab dan muka surat turut menjadi perhatian.

Pertanyaan pertama yang melintas dalam kepala aku ketika itu: Kenapa angsa tunggal yang jadi gambar sampul? Jawapan langsung daripada penulisnya, ialah, "Angsa itu sebagai lambang kesepian..."

Sementara sampul belakangnya, tentu akan lebih berkesan kalau dimuat biodata penulis.

Memang tak dapat dinafikan, Sri Diah ialah salah seorang novelis wanita Melayu yang produktif. Di tengah-tengah kesibukan rutin serta tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan ibu, dan wanita karier yang bertugas sebagai Editor Pengurusan di Kumpulan Karangkraf, yang mengawasi lebih kurang 30 majalah keluaran penerbitan tersebut; dari semasa ke semasa, Sri Diah terbukti mampu menghasilkan sejumlah novel bermutu.

Di sinilah kita dapat melihat kesungguhan serta disiplin seorang penulis.

Kerana ketika ini aku masih belum selesai membaca novel yang disiapkan dalam masa lima bulan itu, maka aku tidak akan menyentuh dari sudut tema dan alur ceritanya. Cuma, kesan yang aku dapat setelah menelusuri beberapa bab, aku suka dengan gaya/stail garapan ayatnya yang ringkas tapi padat, pun bahasanya yang mudah dicerna.

Kepada sis Sri Diah dan juga syarikat penerbitan Alaf21, terima kasih di atas kiriman yang sangat berharga ini.

Sesiapa yang sudah membaca novel ini, diharap dapat memberi komen...

Ronn>: masih terkial-kial untuk sudahkan dua buah novel yang sedang dikejar penerbit!

2 comments


Posted by LitT|e^m3 @ 08/11/2004 11:42 AM PDT
saya dah membacanya uncle ianya lanjutan dari novel suite 1901 kemudian jangan ada dusta. kalau kita baca suite 1901 then kita boleh tahu kehidupan saerah dulu bagaimana. menarik juga ;)


Posted by Lenny(BOS) @ 08/10/2004 03:55 PM PDT
HerLoo..bagI saya.. semua Novel dari terbitan ALaf 21 menarik perhatian saya.. salah satu novel yg saya minati adalah Jalinan Cinta dan juga Yang Terindah .. insya allah.. saya akan cari sedaya upaya untuk menbaca novel terbaru ini...